Beeld van tentenkampen in Rafah gaat viral op sociale media
Gepubliceerd op 29/05/2024 13:00 in Tech
Een foto van een uitgestrekte vallei met tentenkampen in Rafah, Gaza, met daarop de leuze "All Eyes on Rafah" is massaal gedeeld op sociale media. Het beeld heeft al bijna 40 miljoen keer op Instagram gestaan en blijft populair.
De slogan "All Eyes on Rafah" is niet nieuw, maar deze specifieke foto springt eruit en heeft een enorme impact op sociale media. Mensen voelen een gevoel van onmacht en groepsdruk bij het delen van dit beeld.
De foto werd gemaakt door de Maleisische fotograaf Chaa My na een dodelijke aanval op een tentenkamp in Rafah. Hoewel het beeld viraal ging, waren er ook mensen die kritiek hadden op de boodschap achter de foto.
"All Eyes on Rafah" is een oproep om niet weg te kijken van wat er zich in de stad afspeelt. De slogan lijkt geïnspireerd te zijn op eerdere uitspraken van directeur Rik Peeperkorn van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Socialemedia-expert Matt Navarra merkt op dat het beeld geen gevaarlijke of controversiële inhoud bevat, waardoor het de geautomatiseerde moderatie van platformen kan omzeilen.
Ondanks de eensgezinde oproepen voor een permanent staakt-het-vuren op sociale media, durven politieke leiders nog geen concrete stappen te zetten. De situatie in Rafah blijft zorgwekkend, met meerdere dodelijke aanvallen op tentenkampen waar ontheemden verblijven.
De vraag blijft of de online impact van dit beeld zich zal vertalen naar concrete veranderingen in de politiek. Communicatiestrateeg Rutger Tiesma benadrukt dat het afwachten is hoe dit verder zal ontwikkelen.