Nederlandse influencers ingezet voor Europese verkiezingscampagnes

Gepubliceerd op 01/06/2024 13:00 in Tech

Influencers in Nederland worden ingezet door zowel de Nederlandse overheid als het Europees Parlement om aandacht te vragen voor de naderende verkiezingen. Zo worden influencers gevraagd om video's te maken met de hashtag #elkestemtelt en krijgen zij bijvoorbeeld kaartjes voor een show van de Kiesmannen in ruil voor promotie.

De Amsterdamse influencer Ezra van Hamelen vertelt dat hij niet direct benaderd werd door de overheid, maar toch deelnam aan een video met vrienden. Hij plaatste daarbij de hashtag #ad, om duidelijk te maken dat het om een advertentie ging. Ook het Europees Parlement benadert influencers, online journalisten en content creators voor samenwerking. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld een overnachting aangeboden en een lunch vergoed.

Een van de oprichters van Represent Jezelf, een Instagrampagina met 14.000 volgers, vertelt dat zij op eigen initiatief al video's over de verkiezingen hebben geplaatst. Ook de oprichter van Snackpaper, een kanaal dat krantennieuws vertaalt naar Instagram en TikTok, werd benaderd vanuit het Europees Parlement. Beide influencers zien de samenwerking als een win-winsituatie, waarbij zij leren over de werking van het EP en de EU en dit doorgeven aan hun volgers.

De opkomst bij de Europese verkiezingen in Belgiƫ was het hoogst, mede door de kiesplicht en het combineren van Europese verkiezingen met andere verkiezingen. Onder jongeren was de opkomst echter licht gedaald ten opzichte van 2014. Influencers worden ingezet om deze groep bewust te maken van het belang van stemmen.

Universitair docent Susan Vermeer en hoogleraar Sanne Kruikemeier verwachten dat influencercampagnes een groter effect zullen hebben op de bewustwording dan traditionele mediakanalen. Influencers kunnen een jongere doelgroep bereiken en zo meer interesse genereren voor de verkiezingen. Echter, aangemoedigde campagnes kunnen ook tot weerstand leiden. Het is dus belangrijk dat influencers op een authentieke en oprechte manier over de verkiezingen berichten.

Lees meer nieuws in tech