Techbedrijven Google en Meta betrokken bij reclamecampagne gericht op tieners
Gepubliceerd op 09/08/2024 08:00 in Tech
Techbedrijven Google en Meta zouden samengewerkt hebben aan een reclamecampagne die specifiek gericht was op tieners, zo meldt de Britse krant Financial Times. Volgens ingewijden en documenten zouden de bedrijven hebben samengewerkt om advertenties op YouTube, eigendom van Google, te richten op 13- tot 17-jarige kijkers met als doel het promoten van het sociale medium Instagram, eigendom van Meta, om beter te kunnen concurreren met TikTok.
De Financial Times rapporteert dat de bedrijven hebben geprobeerd om het ware doel van de reclames te verhullen door de doelgroep van de campagne als "onbekend" te bestempelen in het systeem, ondanks dat Google naar verluidt wist dat het om tieners ging. De campagne zou zijn stopgezet nadat Google hier door de Britse krant op werd aangesproken.
Google heeft tegenover de NOS verklaard dat het bedrijf gepersonaliseerde advertenties aan minderjarigen verbiedt en dat dit beleid strikt wordt nageleefd. Het techbedrijf benadrukt tegenover medewerkers dat zij adverteerders niet mogen helpen met campagnes die ingaan tegen het bedrijfsbeleid. Meta was niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens de Financial Times ziet het bedrijf geen problemen in de manier waarop de campagne is uitgevoerd.
De reclamecampagne zou al in gang gezet zijn ten tijde van de verhoren van CEO's van techbedrijven, waaronder Mark Zuckerberg van Meta, door de Amerikaanse Senaat eerder dit jaar. De Senaat uitte toen bezorgdheid over de relatie tussen het toenemende gebruik van sociale media door kinderen en de impact op hun welzijn. Zuckerberg bood excuses aan aan families van kinderen die het slachtoffer waren geworden van seksuele uitbuiting en misbruik op zijn platforms.