Investeringen in AI stijgen tot bijna 100 miljard euro, maar hype lijkt af te nemen
Gepubliceerd op 12/08/2024 03:00 in Tech
Bijna 100 miljard euro. Dat is het bedrag dat de grootste techbedrijven in het eerste halfjaar van 2024 samen in AI (kunstmatige intelligentie) hebben geïnvesteerd. En het wordt nog veel meer, zeggen ze. De 'AI-race' is nog in volle gang.
Tegelijkertijd lijkt het erop dat de hype die ontstond na het uitkomen van ChatGPT over zijn hoogtepunt heen is, zeggen meerdere experts. Het gaat specifiek over het ontwikkelen van toepassingen met generatieve AI: kunstmatige intelligentie die op basis van opdrachten zelf in staat is om tekst, audio, video of beeld te genereren.
Noëlle Cicilia van Brush AI benadrukt dat hoewel generatieve AI niet de oplossing is voor elk probleem, het nog steeds van waarde kan zijn. Experts zoals Mona de Boer zien dat de kritische geluiden over de beperkingen van generatieve AI steeds meer toenemen en dat investeringen wereldwijd doorgaan.
Hoewel hoogleraar Evangelos Kanoulas denkt dat de hype niet voorbij is, wordt vanuit de Europese Unie een rem op AI gezet. Ondertussen hebben bedrijven als Google, Microsoft, Meta en Apple nieuwe functies aangekondigd om hun machtspositie te behouden.
ChatGPT heeft een golf van innovatie teweeggebracht, maar niet zonder hobbels. Google's introductie van Bard en een nieuwe versie van de zoekmachine doorspekt met AI verliep niet vlekkeloos. Meta hoopt zijn gebruikers te binden met een slimme AI-assistent, terwijl Apple langzaam op gang komt met updates voor Siri.
Hoogleraar Dignum benadrukt dat er geen sprake is van een 'AI-race', aangezien er geen eindpunt of winnaar is. Ze vergelijkt de huidige situatie met kinderklei, waar verschillende AI-ontwikkelingen een onduidelijke massa vormen.