Stevige teruggang van vaste telefoonabonnementen in Nederland
Gepubliceerd op 11/10/2024 01:00 in Tech
De Autoriteit Consument & Markt heeft vastgesteld dat minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens nog een vast telefonieabonnement heeft. In 2012 waren er nog meer dan 7,5 miljoen aansluitingen, maar dat aantal is nu gedaald tot 4.150.000.
Veel huishoudens betalen nog steeds een euro per maand voor een vast telefoonabonnement, ook al gebruiken ze het niet. Dit blijkt uit bevindingen van telecomanalist Ed Achterberg van Telecompaper. Veel mensen hebben het abonnement nog niet opgezegd, terwijl ze het wel in hun internetpakket hebben zitten.
Van alle huishoudens neemt nog maar 20 procent vaste telefonie bij het afsluiten van een nieuw telecom-abonnement. Vooral ouderen hechten waarde aan hun vaste telefoonnummer om bereikbaar te blijven voor familieleden. Het telefoneren met de huistelefoon is echter al jaren aan het afnemen, met een daling van 80 procent in belminuten via de vaste lijn vergeleken met 12 jaar geleden.
Telecommunicatiebedrijven hebben hun verdienmodel aangepast aan deze veranderingen, waarbij de focus is verschoven naar de verkoop van mobiele data en vast internet. Desondanks zal de vaste lijn volgens Achterberg op een of andere manier blijven bestaan, aangezien sommige alarmsystemen en mensen nog steeds afhankelijk zijn van een vaste telefoonlijn om bereikbaar te blijven.