Advertentie-inkomsten Twitter VS dalen met bijna 60 procent
Gepubliceerd op 06/06/2023 12:00 in Tech
De inkomsten die Twitter verdient aan advertenties zijn in de Verenigde Staten in een jaar tijd met bijna 60 procent gedaald, blijkt uit een intern rapport. Verkoopmedewerkers zijn bezorgd dat adverteerders schrikken van het toegenomen aantal tweets met haatzaaiende taal op het platform, waardoor de advertentie-inkomsten naar verwachting verder zullen blijven dalen. De advertentieverkoop is cruciaal voor Twitter, aangezien 90 procent van de inkomsten voortkomt uit reclames.
Sinds Elon Musk Twitter in oktober heeft overgenomen, probeert hij adverteerders gerust te stellen dat zijn plannen met het platform niet tot chaos zullen leiden. Hij heeft echter direct het bestuur ontslagen en ruim de helft van de werknemers op straat gezet. Ook beloofde hij meer zichtbaarheid te geven aan mensen die betalen voor een abonnement op Twitter Blue, waarbij accounts een blauw verificatievinkje krijgen, moderatieregels los te laten en minder advertenties te tonen.
Deze maatregelen hebben geleid tot een exodus van adverteerders, waaronder grote bedrijven als General Motors en Volkswagen. Musk gaf al toe dat dit Twitter raakt. Leidinggevenden van reclamebureaus die met Twitter hebben gewerkt, geven aan dat hun klanten de uitgaven voor advertenties op het platform de laatste tijd bleven beperken. Adverteerders maken zich zorgen over de misleidende inhoud die op Twitter wordt gedeeld, zoals de vorige maand verspreide nepfoto van een explosie bij het Pentagon.
Linda Yaccarino, de nieuwe directeur van Twitter die Musk vorige maand heeft aangesteld, heeft nog niet gereageerd op de dalende advertentie-inkomsten. Ze begint komende maandag bij het platform. Musk blijft zich als eigenaar wel bezighouden met het ontwerp van Twitter en nieuwe technologie.