Legendarische E3-gamebeurs in Los Angeles gaat niet door
Gepubliceerd op 20/04/2023 02:00 in Tech
De E3-gamebeurs, een van de belangrijkste evenementen op het gebied van videogames, gaat dit jaar niet door. De organisator, ESA, heeft bekendgemaakt dat de economische tegenwind voor gamebedrijven en de veranderende manier waarop gamemakers hun publiek bereiken via online evenementen en sociale media de beurs de nek om heeft gedraaid. De beurs werd de afgelopen jaren al niet gehouden vanwege de coronapandemie en met de afmeldingen van grote gamebedrijven als Sony, Microsoft, Nintendo, Sega en Ubisoft dit jaar werd de situatie voor E3 penibel.
De E3-beurs trok sinds 1995 tienduizenden insiders uit de gamewereld, vooral ontwikkelaars, winkelketens en journalisten. Inmiddels zijn games in een doosje niet meer zo populair en worden ze vaker verkocht via internet. Daardoor is het gebruikelijke patroon van een beurs in de zomer en verkopen rond Kerst op de schop gegaan. Gamemakers kunnen nu zelf hun eigen community opbouwen en hebben de pers niet meer nodig om hun nieuwe computer of game onder de aandacht te brengen.
De opkomst van sociale media, online video en livestreams heeft de E3-beurs verder overbodig gemaakt. Steeds meer grote gamemakers organiseerden hun eigen digitale showcases, groots aangekondigde online presentaties voor het algemene publiek, waarmee ze hun eigen 'hype-moment' konden kiezen. De coronapandemie heeft het laatste zetje gegeven, waardoor gamebeurzen met publiek ineens niet meer mogelijk waren en de online showcases van grote gamemakers een grote vlucht namen.
Alessandra van Otterlo, de Nederlandse hoofdredacteur van gamemagazine Control en organisator van evenementen voor Europese gamebedrijven, komt de annulering van E3 niet als een verrassing. Zij benadrukt dat de ondergang van E3 niets zegt over de gezondheid van de game-industrie. Gamemakers kunnen nu een groot publiek bereiken zonder miljoenen uit te geven aan een grote beurs. De cijfers staven haar verhaal: de markt voor videogames groeide sinds 2015 constant, met alleen een dipje vorig jaar door onder meer de oorlog in Oekraïne en een chip-tekort. In 2022 werd er wereldwijd voor zo'n 188 miljard dollar verkocht.
Hoewel de E3-beurs een mooi moment van het jaar was met belangrijke persconferenties en aankondigingen van grote nieuwe games, kunnen ook de kleinere game-makers nu online hun publiek bereiken. De ondergang van E3 is vooral te wijten aan oude routines die doorbroken zijn in de game-industrie tijdens de coronapandemie en veranderende manieren van gamemakers om hun publiek te bereiken.