Facebook en Instagram passen beleid aan na kritiek op haatberichten en desinformatie

Gepubliceerd op 08/01/2025 23:00 in Tech

Facebook en Instagram, onderdeel van Meta, hebben aangekondigd hun beleid over wat wel en niet is toegestaan aan te passen. Na jarenlange kritiek op het gebied van haatberichten en onjuiste informatie, neemt het bedrijf nu maatregelen om hiermee om te gaan. In een videoboodschap benadrukte topman Mark Zuckerberg dat het bedrijf stappen zet om het vertrouwen terug te winnen.

Een opvallende verandering is het stopzetten van de samenwerking met factcheckers in de Verenigde Staten. Dit was juist een maatregel om na eerdere incidenten, zoals Russische inmenging tijdens de Amerikaanse verkiezingen, meer verantwoordelijkheid te tonen. Nu wordt er een nieuwe koers ingezet, waarbij beperkingen rondom onderwerpen als immigratie en gender worden losgelaten.

Zuckerberg stelt dat het belangrijk is om ruimte te bieden voor verschillende meningen op de platforms van Meta. Hij wijst op het gevaar van uitsluiting en het weren van bepaalde opvattingen. Deze koerswijziging wordt gezien als een conservatieve reactie op het veranderende politieke klimaat in de Verenigde Staten.

Hoewel de aanpassingen vooralsnog alleen in de VS worden doorgevoerd, zijn er bronnen binnen de Europese Commissie die aangeven dat ook in Europa veranderingen op komst zijn. De Europese Digital Services Act (DSA) heeft recent nieuwe regels ingevoerd voor grote internetplatforms, waar Meta mogelijk ook aan moet voldoen.

Het loslaten van bepaalde beperkingen, zoals enkel ingrijpen bij illegale of zeer ernstige content, kan ook in Europa worden doorgevoerd. Dit roept vragen op over hoe om te gaan met desinformatie en haatberichten op online platformen. De Europese Commissie zal de aanpassingen van Meta aan de DSA toetsen, wat kan leiden tot een serieuze discussie over regelgeving omtrent online content.

Lees meer nieuws in tech