Het succesverhaal van YouTube: van lange slurf tot miljarden views
Gepubliceerd op 15/02/2025 02:00 in Tech
Bijna 20 jaar geleden werd YouTube gelanceerd met een saaie video van mede-oprichter Jawed Karim in de dierentuin. Het platform groeide al snel uit tot een van de meest bezochte sites ter wereld, waar gewone internetgebruikers filmpjes konden delen.
In 2006 werd YouTube overgenomen door Google voor 1,65 miljard dollar. Het platform werd populair met sketches uit komische tv-programma's en werd bekend om het rickrollen, waarbij kijkers werden verrast met een link naar Rick Astley's hit.
In 2012 begon de Amerikaanse YouTuber Jimmy 'MrBeast' Donaldson met het uploaden van video's over computerspellen, wat leidde tot zijn status als de populairste YouTuber ter wereld met meer dan 360 miljoen volgers.
De meest bekeken video op YouTube is 'Baby Shark' van het Zuid-Koreaanse mediabedrijf Pinkfong, met meer dan 15,6 miljard views. In 2020 lanceerde YouTube Shorts, verticale video's die de concurrentie met TikTok aangaan en zorgen baren over de verslavende werking op jongeren.
Zelfs de Nederlandse omroep NOS heeft succes op YouTube, met het Jeugdjournaal als populairste programma en video over het leven van de Nederlandse prinsessen als meest bekeken video. Het platform heeft zich ontwikkeld van een simpele start-up tot een wereldwijd fenomeen met miljarden views en invloed op de samenleving.