Meta discrimineert op basis van geslacht bij tonen advertenties
Gepubliceerd op 19/02/2025 16:00 in Tech
Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat Meta, het moederbedrijf van Facebook, discrimineert op basis van geslacht bij het tonen van advertenties aan Facebookgebruikers. Deze zaak werd aangespannen door onder andere Bureau Clara Wichmann, een stichting die zich inzet voor vrouwenrechten en gendergelijkheid.
Uit onderzoek uitgevoerd in 2022 en 2023 is gebleken dat Meta's advertentie-algoritme duidelijke genderongelijkheid vertoont. Zo kregen vrouwen voornamelijk advertenties te zien voor de functie van receptionist, terwijl mannen voornamelijk advertenties kregen voor de functie van monteur. De advertentieteksten zelf waren genderneutraal.
Bureau Clara Wichmann stelt dat door deze discriminatie er geen gelijke kansen zijn voor beide groepen om passende vacatures te vinden. Het algoritme versterkt bestaande ongelijkheden en stereotypes.
Dit is naar verluidt de eerste keer dat een Europees mensenrechtenorgaan heeft vastgesteld dat een sociaalmediaplatform discrimineert op basis van geslacht.
Het college heeft geoordeeld dat Meta ervoor moet zorgen dat het algoritme geen stereotypes in stand houdt en heeft aangegeven dat Meta aanvullende maatregelen moet nemen om discriminatie te voorkomen.
Hoewel het oordeel van het college niet bindend is, verwacht Bureau Clara Wichmann dat Meta dit serieus zal nemen. De organisatie overweegt om een rechtszaak aan te spannen in Nederland, maar staat ook open voor een constructieve dialoog met Meta over een eerlijker systeem.
De uitspraak komt op het moment dat Meta heeft aangekondigd te stoppen met zijn interne programma voor diversiteit, gelijkheid en inclusie en de drempel voor wat het platform als haatzaaien en discriminatie beschouwt, te verlagen.